Så fungerar RUT för IT-support

Så fungerar RUT för IT-support

Från första augusti 2016 gäller utökade regler för RUT-avdraget. Det gäller efter detta datum inte enbart för hushållsnära tjänster utan även IT-support. Det kallas ibland för RIT-avdraget för att därmed påvisa att det handlar om IT. Men vad gäller för att få göra detta avdrag?

Enbart för privatpersoner

I likhet med både ROT och övriga RUT-tjänster så gäller IT-support för enbart för privatpersoner. Det går alltså inte att göra avdrag som företagare, organisation eller förening. Det krävs därmed att det är en privatperson som beställer denna IT support, står på fakturan samt är skriven på den adress där supporten genomförs. 

Upp till 25 000 kr per år

RUT-avdraget är på upp till 25 000 kr per privatperson och år. Genom att logga in på Skatteverkets hemsida kan man snabbt se hur stor summa som utnyttjats. Kom ihåg att detta alltså är alla RUT-tjänster så som städning, trädgårdsarbete m.m. Dessutom får inte RUT och ROT tillsammans övergå 50 000 kr per år. Skulle du exempelvis gjort en större renovering ett år och därmed utnyttjat 50 000 kr i ROT-avdrag kan du inte göra något avdrag för kommande IT support. 

Företagen sköter det administrativa

Du som kund (privatperson) behöver aldrig fylla i några papper eller sköta något administrativt. Det enda som behöver ske är att du uppger faktureringsadress till det företag som utför supporten. Det viktiga är här att betalning sker med faktura. 

Gäller det mesta inom IT och datorer

På Skatteverkets hemsida går det att läsa om vilka tjänster som ingår i RUT-avdragets IT-support. Det gäller bland annat installation, reparation och underhåll av datorer och övrig IT-utrustning. Detsamma gäller utrustning som tillhör detta så som skrivare, scanner och liknande apparater. 

Vid utfört arbete får även ”enklare rådgivning” ges. Det betyder att man inte får erbjuda någon kurs eller längre utbildning. Däremot förklara och instruera så att kunden förstår hur man sedan ska ta hand om sina produkter. 

Måste ske i en privatpersons hem

I likhet med andra ROT- och RUT-tjänster måste tjänsten utföras i en privatpersons hem. Detta är ju självklart när det kommer till byggnationer (ROT) och hushållsnära tjänster (RUT). Men när det kommer till IT-support så skapar det en lite krångligare lösning. 

Jobbar du nära en IT-firma kan det vara enkelt att ta med din laptop dit och få hjälp på plats. Du kan därmed få den lagad medan du jobbar och företaget behöver inte lägga ner tid på att transportera sig hem till dig. Men kom ihåg att du då inte får något avdrag…